Ett scenario målas upp, någonting som händer precis i stunden. En groda sitter vid kanten av den gamla dammen. Sedan hoppar grodan i och det ger ifrån sig ett ploppliknande ljud. Det är allt som händer i just det ögonblicket. Det är allt som finns. Med denna metafor beskriver Mark B Andersen mindfulness.
Text: Emil Andersson
Han växte upp i San Fransisco i USA men flyttade senare till Australien där han bor nu. Mark, PhD, är utbildad psykolog och adjungerad professor på Halmstad högskola. Några av hans intresseområden är idrottares mentala hälsa, skador, interpersonlig mindfulness och neuropsykoterapi. Han arbetar idag som klinisk psykolog på en psykologiklinik med vanligt folk samt handleder och tränar andra psykologer både i Australien och internationellt sett samtidigt som han har en 10% tjänst på Högskolan i Halmstad.
Mark ser mindfulness som något övergripande snarare än en teknik bland alla andra tekniker som finns inom idrottspsykologin. Han menar att många av teknikerna någonstans handlar om samma sak; att bli närvarande, komma i kontakt med våra känslor och vad som finns därute. Exempelvis psykologiska rutiner som är designade för att få dig närvarande inför matchen/tävlingen eller delar av self-talk som fokuserar på att få idrottaren att återfå koncentrationen i stunden genom ett triggerord. Allt detta är mindfulness.
[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”3,5,6,12,13,14,15,16″ ihc_mb_template=”1″ ]
Trots att det idag finns ökande forskning på mindfulness inom idrotten menar den ödmjuke Mark att mindfulness inte nödvändigtvis leder till bättre prestation. Detta med tanke på att det finns så otroligt många faktorer som spelar in i prestationen, exempelvis hur idrottaren känner sig för dagen, hur motståndaren känner sig för dagen, vädret, domaren etc. En mer rimlig sak att säga enligt Mark är istället att mindfulness kanske hjälper några personer komma tillbaka till nuet lite oftare vilket kanske kan förbättra prestationen. Andra anledningar som kan förklara en förbättrad prestation, om nu så är fallet är exempelvis att idrottaren och rådgivaren har en bra relation, klienten litar på rådgivaren och känner sig sedd och samtidigt gladare samt mindre stressad.
Just relationen mellan idrottaren och rådgivaren pekar Mark ut att vara väldigt viktig. Han menar att det inte spelar så stor roll om du använder dig av ACT (Acceptance and Commitment Therapy, reds. anm.,), MAC (Mindfulness, Acceptance Commitment, reds. anm.,), KBT (Kognitiv beteendeterapi, reds. anm.,) etc. utan snarare att det är tilliten, förtroendet och hur du är som person som är viktigt. Du kan inte ta dig själv som rådgivare ur situationen, du kommer alltid att påverka utgången. Om man är en kärleksfull, lyssnande och vettig person kommer man antagligen få större framgång än om man är en kall och sluten person, trots att man använder sig av samma teknik.
På frågan om han vill dela med sig av några av hans lärdomar inom mindfulness och idrottssammanhang berättar han om interpersonlig mindfulness. Interpersonlig mindfulness sker när två personer pratar med varandra, är närvarande och tar in varandra, således gör inre representationer av varandra med deras emotioner mm. Det kan beskrivas som medveten närvaro i relation till andra, lite liknande empati. Föreställ dig en baldans, då måste man vara helt närvarande i relation till den andre partnern. Mark beskriver att man kan börja med intrapersonlig för att sen gå över till interpersonlig mindfulness, det sistnämnda som också är bäst för rådgivare och psykologer.
Mark rekommenderar även att alla som lär ut mindfulness har en egen vana av att praktisera mindfulness. Några tips till att komma igång med en ny vana är att använda sig av någon av de många mindfulnessappar som finns idag, exempelvis ”Headspace” eller ”Smiling mind”. Avslutningsvis vill Mark att vi inte bara fixeras vid prestationsförbättring då mindfulness kan bidra med så mycket annat, som ett hälsosammare och gladare liv. Men samtidigt, något motsägelsefullt, är lite mindfulness bättre än ingenting. Så försök vara lite mer som grodan vid den gamla dammen – var närvarande i stunden.
[/ihc-hide-content]