Under hösten har vi i styrelsen diskuterat former för att engagera studenter i föreningens verksamhet. Vi upplever att det finns en hel del idéer och engagemang hos studenter, men sällan ett forum för dessa idéer att växa. Vi beslöt oss därför för att inrätta rollen ”studentambassadör”. Kortfattat innebär denna roll att vara en länk mellan styrelsen och idrottsstudenter på ett lärosäte. Från föreningens sida kan det handla om att engagera studenter i projekt, få hjälp med föreningsarbete och liknande och från studenternas sida kan det handla om exempelvis att få inspiration och stöd till olika aktiviteter och initiativ.
Skribent: Emil Andersson
[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”3,5,6,12,13,14,15,16″ ihc_mb_template=”1″ ]
Vi valde Högskolan i Halmstad som pilot där intresserade studenter fick anmäla sitt intresse och valet föll till slut på Emil Andersson som studentambassadör för 2017/2018. Efter att ha testat denna roll under nuvarande läsår och utvärderat formen, kommer vi kontakta andra lärosäten med idrottspsykologi/idrottsvetenskap för att sprida arbetssättet. Här presenterar Emil sig:
Först vill jag säga att jag uppskattar att jag fick rollen som studentambassadör. Hittills har det gått bra och jag ser fram emot resterande del av tiden. Jag är 22 år gammal och ursprungligen från Mariestad, men för 3,5 år sen flyttade jag till Halmstad för att studera. Jag har alltid varit en idrottskille, speciellt knuten till fotboll som jag spelat i princip hela mitt liv och fortfarande gör. Jag är glad, social, samt driven och mina huvudsakliga intressen just nu är (idrotts-)psykologi, träning och personlig utveckling.
I somras tog jag examen från det treåriga programmet Idrottsvetenskap, idrott- och motionspsykologi. Efter examen ville jag fortsätta studera, vilket ledde till att jag idag läser en magisterkurs över ett år på 50 procents fart — ”How to Work As a Sport Psychologist” (HWASP). Den går ut på att jag under handledning av en lärare följer en idrottare över ett år, i syfte att hjälpa idrottaren att utvecklas. Kursen är enligt mig väldigt intressant, mycket tack vare att den är så praktisk. En annan bidragande anledning till varför jag trivs är också att jag själv vill jobba med idrottspsykologisk rådgivning i framtiden.
Samtidigt startade jag även ett eget företag i somras, ”Peak of Mind”, som jag driver vid sidan av studierna. I företaget jobbar jag med just idrottspsykologi genom att jag föreläser, håller i workshops, bloggar och instruerar i mindfulness. Entreprenörskapet upplever jag som mycket spännande, men också utmanande vilket gör att jag växer med uppgiften.
I rollen som studentambassadör håller jag kontakt med både styrelsen och studenterna. Vi har en kärngrupp av studenter på högskolan i Halmstad, som vi vid ett flertal tillfällen suttit och diskuterat kring hur vi kan bidra i idrottspsykologiska frågor. Hur vi engagerar oss i SIPF, samt även hur vi engagerar- och utvecklar samarbeten mellan SIPF och andra grupper. Vi kommer bland annat snart att ordna träffar där studenter, idrottare, tränare och andra intressenter kan mötas för att diskutera idrottspsykologi. Flertalet studenter var med under konferensen den 22-23 november och hjälpte till på olika sätt med t.ex.; fotografering, sammanfattning av föreläsningar och som funktionärer. Andra ämnen vi i kärngruppen samtalat kring är att hjälpa till med marknadsföringen i sociala medier, vara kontaktperson i olika föreningar/förbund, hjälpa till i SIPFs olika arbetsgrupper och i samarbete med exempelvis en gymnasieskola etc.
Avslutningsvis tror jag att det är givande för båda parter med ett närmre samarbete mellan SIPF och lärosäten med idrottsinriktning. Förhoppningsvis kommer inte bara hungriga studenter att bli nyfikna på SIPF utan även andra idrotts(psykologi) intresserade.
[/ihc-hide-content]